Corliss Online Financial Mag varnar över tillväxtmarknader

Source

Unilever frågor vinst varning över kollapsande valutor i “framväxande marknader”

 Unilever, Magnum glass till Dove tvål jätte, utfärdade en vinst varning i natt, skyller de kollapsande valutorna i så kallade “framväxande marknader” som Brasilien och Indien.

 Samtidigt trots varma ord från västerländska politiska ledare på att förbättra ekonomiska data, sa det utvecklade marknaderna förblev “platt ner”. Som ett resultat, varnade det för en €500m (£417m) brist i försäljning detta kvartal.

 Framväxande marknaden valutor har rasat under de senaste månaderna i väntan på Federal Reserve avsmalnande av dess kvantitativa lättnader program. De med stor budget och bytesbalansen underskott har drabbats värst.

 Unilever sa det nu förväntas det aktuella kvartalet underliggande försäljningstillväxten för att komma in på 3 till 3,5 procent. Investerare hade tidigare förväntade tillväxt på 5 procent.

 Valutorna i Brasilien och Indien, som ha krossat särskilt illa av oro för deras ekonomier, har ont Unilever särskilt dåligt som de är två av sina största globala marknader. Indonesien är en annan stor ekonomi som har uppträtt dåligt för företaget.

 Unilever har lidit av utländsk valuta flyttar till stor del eftersom dess framväxande marknader regioner köpa råvaror i dollar med sina lokala valutor.

 Unilever förutser att den framväxande marknadsekonomier BNP-tillväxt, en omvandlad till årsplanet 9 procent under första halvan av året, nu har sjunkit till 6 procent.

 Även om Unilever är först i sin bransch av snabbrörliga konsumentvaror att varna på dess tillväxttakt, grupp sport Adidas knackade ut en liknande alert i mitten av September, med hänvisning till av samma skäl.

 Marknader är chockade av tillkännagivandet, till stor del eftersom det inte har utfärdats tills efter aktiemarknaden hade stängt för kvällen.

 Siffrorna hade bara kommit till ljuset från sammanställa alla septembers månatliga Försäljningsstatistik från dess olika divisioner, sade källor på företaget.

 På den positiva sidan sa Unilever fjärde kvartalet borde vara bättre på ett antal enstaka faktorer som lanseringen av flera nya produkter som skulle förstärkas av extra marknadsföring investeringar. Unilever VD Paul Polman, bilden till vänster, räknar fortfarande uppfyller hans woolier mål att slå marknadens försäljningsvolymer.

 Graham Jones, analytiker på Panmure Gordon, sade: “Unilever är skickliga på att hantera volatiliteten på tillväxtmarknader. Fram till nu hade styrkan i tillväxtmarknaderna maskeras verksamheten nedslående utvecklade marknader. Uppdateringen flaggor som på utvecklade marknader måste arbeta hårdare. Vi hade förutspått framväxande marknader kommer att ha försvagat men vi hade också väntat några tillväxt i de utvecklade marknaderna men detta inte var fallet.”

 Aktierna förväntas öppna kraftigt ner i morse.

 Jim Armitage: Detta är hur det börjar

Detta är hur det börjar. Om du hade några tvivel Storbritannien skulle påverkas av bristningen av den framväxande marknader bubblor pumpas upp av QE under de senaste åren, här är beviset. Fed körde spekulanter att låna löjliga summor pengar, på löjligt låga räntor, dåligt köra länder som kunde dåligt råd att låna. Nu när QES kranar är inställd på Inaktivera, västra pengar kör hem och dessa ekonomier är kvar för att lida. Våra största och bästa företag känner bakåtblåsning, utan real tillväxt på utvecklade marknader att kompensera. Utdelning, och med dem, våra besparingar, kommer att skadas. Håll i er.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s